W dniach 28.09 – 5.10.2025r. grupa 46 nauczycieli i osób związanych z oświatą, członków NSZZ „Solidarność” wyruszyła w podróż edukacyjną przez Czechy, Austrię na Słowenię. Szkolenie było podzielone na moduły:
I Specyfika systemu szkolnego Słowenii i analiza porównawcza z polskim systemem edukacji.
II Wizyty studyjne w szkołach podstawowych, udział w lekcjach pokazowych. Spotkania z kadrą pedagogiczną, pracownikami i związkowcami.
III Szkolenie w drodze:
– „Ochrona praw nauczycieli – jak nauczyciel może radzić sobie z przemocą ?” – Anna Blokus Szkodzińska
- „ Wynagrodzenie za godziny ponadwymiarowe” – Iwona Puchalska
IV Złożona historia Słowenii i jej wpływ na obecny kształt systemu edukacyjnego.
V Podsumowanie szkolenia, wymiana doświadczeń, wręczenie certyfikatów.
Kluczowym punktem naszego szkolenia było poznanie systemu edukacji w Słowenii. Edukację w tym kraju możemy podzielić na nieobowiązkową ( 1-3 żłobek, 3-6 przedszkole) oraz obowiązkową (9 klas szkoły podstawowej). Po 15 r.ż nauka nie jest obowiązkowa, jednak rzadko się zdarza by nie była kontynuowana. Uczeń ma możliwość dalszej nauki w liceum, technikum lub szkole zawodowej, a po ukończeniu jednej z w/w szkół, na wyższej uczelni. Z reguły edukacja kończy się w wieku 25 - 26 lat.
Przez pierwsze dwa lata w Słowenii obowiązuje ocena opisowa. Nauka języków rozpoczyna się w przedszkolu i jest prowadzona specjalnym programem, dzięki czemu większość absolwentów szkół podstawowych zna angielski w stopniu komunikatywnym. Od trzeciej klasy obowiązkowa jest nauka pływania, finansowana przez państwo. Od klasy czwartej uczniowie wybierają dwa dowolne dodatkowe przedmioty np. plastyczne, techniczne, zajęcia w drewnie, dodatkowo języki itp. Od klasy piątej lekcje muzyki odbywają się ze specjalistą. Od siódmej klasy do zajęć nieobowiązkowych dochodzą kolejne języki nowożytne i zajęcia praktyczne tj. gotowanie itp.
Szkoły są świeckie, nie ma w nich nauki religii, natomiast jest bardzo bogata oferta zajęć dodatkowych. Uczniowie mogą przebywać w szkole do godziny 17.00. Klasy liczą maksymalnie 29 uczniów, ale w każdej z nich jest dwóch nauczycieli. Ponieważ wdrażane jest nauczanie włączające, w klasach zatrudnia się również pomoc nauczyciela.
W przedszkolach grupą liczącą do 18 dzieci opiekuje się 2 nauczycieli. Zarówno w szkołach jak i w przedszkolach duży nacisk położony jest na kulturę fizyczną. W ciągu roku szkolnego organizowane są obozy, na których młodzież i dzieci uczą się pływać, jeździć na nartach, żeglować itp.
„WSZYSTKO CO NAJWAŻNIEJSZE, NAUCZYŁEM SIĘ W PRZEDSZKOLU” – to słowa Roberta Fulghum, które są hasłem przewodnim w codziennym życiu obywateli Słowenii.
Kadencja dyrektora trwa 5 lat. Jego wybór dokonywany jest na poziomie szkoły, wynik głosowania przekazywany jest do samorządu, a następnie właściwy minister dokonuje mianowania .
O awansie zawodowym decyduje dyrektor na podstawie rozmów z nauczycielami i odbytych hospitacji.
Odwiedziliśmy szkoły w Kamniku i Ljublianie, gdzie poznaliśmy ludzi o wielkich sercach, szerokiej wiedzy, otwartości i kreatywności. Nawiązaliśmy kontakty, ale też wymieniliśmy się doświadczeniami i pomysłami, które pomogą wzbogacić nasze warsztaty pracy.
Szkolenie zostało zrealizowane przez Instytut Doskonalenia Nauczycieli we współpracy z Biurem Podróży „Horyzonty”. Wielkie podziękowania dla Alicji Połońskiej, Wiceprzewodniczącej naszej Komisji Międzyzakładowej , która dopilnowała wszystkich organizacyjnych spraw.
Fotorelacja z wizyt w szkołach na stronie FB (9) Facebook